Як заробляти на картоплі

Чому при виробництві, що втричі перебільшує споживання, на ринку картоплі в Україні дефіцит. Україна входить до п’ятірки найбільших у світі виробників картоплі. Щороку ми вирощуємо понад 20 млн тонн...

Чому при виробництві, що втричі перебільшує споживання, на ринку картоплі в Україні дефіцит.

Україна входить до п’ятірки найбільших у світі виробників картоплі. Щороку ми вирощуємо понад 20 млн тонн картоплі, при потребі внутрішнього ринку в 6-7 млн. тонн, пише agroinsider.com.ua.

Однак, не зважаючи на профіцит, якісного товару дуже мало. Споживач може купити кілограм картоплі в супермаркеті і половину викинути. Причина в тому, що виробництво картоплі зосереджено переважно в приватному секторі – із 1 млн га, на яких вирощується картопля, лише 55-60 тис. га, тобто 5-6% площ, професійно обробляють фермери.

За останні роки ця тенденція до зниження якості лише посилилась і кондиційної картоплі на ринку не вистачає.
Із цих 60 тисяч гектарів тільки 6% урожаю вирощується на переробку. Для порівняння, в Нідерландах на переробку направляється 80% картоплі. В Україні основну частину ринку складає картопля для столового споживання.

Комерційний ринок картоплі незначний – за оцінками експертів, він складає близько 3 млн т. Цей ринок знаходиться на стадії розвитку і має всі типові характеристики, притаманні цьому етапу – велику кількість дрібних гравців, переважно домашнє виробництво, ручну працю і високу собівартість при низькій врожайності. На жаль, кількість дрібних гравців зменшилась за останні 3 роки на 10-15%. Рентабельність картопляного бізнесу залежить від цін на ринку і від врожайності. Через нестабільний попит – кожен рік по-різному. Буває 1-5%, а буває 25-40%.

Повністю відсутня комунікація між гравцями ланцюгу «насіння»-«споживач». Із року в рік ринок характеризується перевиробництвом та нестабільним попитом. При цьому, попри велику кількість точок продажу, дистрибуція є неефективною.

Ринок насіннєвої картоплі завжди був досить обмеженим, а за останні роки звузився ще більше. По-перше, відійшла частина території. Ми втратили ринок Донбасу, ми втратили ринок Криму. Ми втратили транзит через Російську Федерацію до Азербайджану, до інших країн, до Туркменістану. І таким чином фактично вся насіннєва картопля залишається тільки на ринку України – 99%. Потенціал експорту – нульовий. Тому що Європа нас не чекає. Щоб потрапити на європейський ринок, нам треба вирішити низку фітосанітарних проблем і найближчим часом це питання не вирішиться.

Тим не менше, великий потенціал розвитку є у столової картоплі. Мережі будуть зростати. Їм потрібні потужні партнери з великими обсягами товару. І що ще важливіше – їм потрібні надійні партнери, які можуть відстежувати продукцію, яку вони постачають до мереж. Тому точка зростання – у формуванні спільних великих обсягів якісного товару.

Другий напрямок, який необхідно розвивати, – це переробка. Переробка потребує дешевої сировини, безперебійних постачань протягом року і масштабу. Тому це довгострокова перспектива. На сьогодні Україна не має жодного великого заводу по переробці картоплі-фрі, але активно розвивається переробка на чіпси і крохмаль. І ці два напрямки є потенційно цікавими для інвесторів. До речі, Україною активно цікавляться кілька великих міжнародних гравців.

Щоб заробляти на картопляному ринку, потрібно бути присутнім в усіх сегментах цього ланцюга, починаючи від насіння, праці з фермерами – як малими і середніми, з великими фермерами, з переробниками та мати вихід в торговельні мережі. Тільки таким чином можна бути прибутковим. Ми зрозуміли, що конкурувати за рахунок самого продукту дуже складно, тому що, як то кажуть, «Картопля і в Африці картопля». Потрібно конкурувати за рахунок бізнес-моделі і інтеграції в цій галузі, та за рахунок підвищення ефективності, зокрема шляхом застосування сучасного обладнання з фасування тощо.

Прямої державної підтримки картоплярам чи галузі немає. Також відсутня програма розвитку картопляної галузі України. У 2017 році цим питанням почала активно займатися Асоціація виробників картоплі. За підтримки посольства Нідерландів була розроблена дорожня карта для галузі. Затримкою розвитку є відсутність фінансування для локальних гравців і небажання міжнародних інвесторів вкладати гроші в цю галузь за тих обставин, що склалися. Наприклад, окупність заводу з глибокої переробки картоплі складає 7-10 років, тобто це гра в довгу, а бажаючих мало.

Які перспективи? Дивлячись на досвід наших сусідів (Польща, Румунія, Болгарія) або дальніх партнерів (Великобританія, Нідерланди), ми можемо спрогнозувати, що на ринку України, виробників картоплі буде ставати все менше. Виробники будуть укрупнятись, ставатимуть потужнішими. Врожайність буде зростати завдяки технологіям. Також рано чи пізно ми позбудемось сезонності на цьому ринку.

В перспективі в 5-10 років ринок картоплі також очікує: зменшення виробництва на присадибних ділянках, механізація виробничих процесів, зменшення собівартості, зберігання, сортування, пакування на місцях виробництва, обмежена кількість торгових точок, та нарешті повноцінна комунікація між гравцями.

Материалы по теме: